De Triumph TR4 uit 1963 is in zeer goede staat en is ontzettend veel vernieuwd. De witte softtop, het nieuwe interieur en de talrijke upgrades aan de pittige motor, zoals de…
De Triumph TR4 uit 1963 is in zeer goede staat en is ontzettend veel vernieuwd. De witte softtop, het nieuwe interieur en de talrijke upgrades aan de pittige motor, zoals de sportuitlaat en nieuwe banden en velgen, maken deze auto een echte must-have voor liefhebbers van klassieke sportwagens.
De pushrod Standard inline-vier motor is ontworpen voor gebruik door de Ferguson TE20-tractor en is verder ontwikkeld voor de TR4-auto. De cilinderinhoud van de motor is vergroot van 1991 cc naar 2138 cc, waardoor de TR4 een krachtigere motor heeft dan zijn voorgangers. De motor heeft ook tal van verbeteringen gezien, zoals verbeteringen in de spruitstukken en cilinderkop, die culmineerden in het TR4A-model. De 1991 cc-motor was een gratis optie voor auto’s die bestemd waren voor racen in de klassen onder twee liter. Sommige auto’s waren uitgerust met superchargers van het schoepentype om problemen met de krukas te voorkomen bij hogere toerentallen. De standaardmotor produceert 105 pk (78 kW) SAE, maar met een supercharger en andere prestatie-upgrades kan de 2,2-liter I4-versie meer dan 200 pk (150 kW) produceren.
Andere belangrijke verbeteringen ten opzichte van de TR3 zijn een grotere spoorbreedte voor en achter, volledige synchronisatie op alle versnellingen en de optionele elektrisch bediende overdrive van Laycock de Normanville, die kan worden geselecteerd voor de tweede en derde versnelling, evenals voor de vierde, waardoor de TR4 in feite werd voorzien van een handgeschakelde zevenversnellingsbak met korte overbrengingsverhouding.